Search
Generic filters

Optimal service på restauranter

Optimal service på restauranter

Personsøkersystemer og selvbetjente kiosker gir optimal service på restauranter

Selvbetjening via kiosk vinner stadig mer terreng i verden.

En kiosk gir god mening for å selge mer og unngå kø i butikken. Men det hender ofte at gjesten står i kø foran hvor maten leveres.

Det er generelt flere løsninger som gir en raskere utsendelse, men til syvende og sist er et personsøkersystem det optimale. Med levering av personsøker (brikke) sammen med gjestens bestilling i selvbetjeningskiosken kan gjestene sette seg ned og være trygge på at de blir oppringt når maten er klar. Når kjøkkenet har maten klar kan du ringe gjesten ved hjelp av en personsøker / brikke som piper eller vibrerer og gjesten kan hente maten sin og overlevere personsøkeren / brikken.

Personsøkersystemer på restauranter og kafeer har vært kjent i mange tiår. Gjesten har alltid vært glad for at de vet at de får maten sin når den er klar, varm og fersk, og serveringspersonalet har vært glade for at de slipper å løpe rundt eller skrike etter gjesten.

Personsøkersystemer er vinn-vinn for restauranter og mange andre steder, og hjelper restauranten, akkurat som en kiosk, med å redusere ventetiden, sørge for bestillingssikkerhet, og selvfølgelig gi større omsetning og spare personalkostnader.

Flere og flere er komfortable med å bestille fra en kioskløsning, da det gir en følelse av å ha mer kontroll, og på en kioskskjerm har man også mulighet til å vise flere og bedre digitale bilder som kan få gjesten til å synes det er mer appetittvekkende . Så det er klart at flere og flere gjester i alle aldre er OK med å bestille via en kiosk;

https://www.kioskmarketplace.com/blogs/consumer-demand-for-restaurant-kiosks-is-on-the-rise/

Det er spådd at kioskmarkedet på verdensbasis vil øke fra USD 22,69 milliarder i 2021 til USD 52,05 milliarder i 2028, og selv om HoReCa-markedet bare er en del av dette, er en slik utvikling selvfølgelig fantastisk, og vi er overbevist om at personsøkeren markedet vil også føle denne økningen.

Selv om du bestiller maten i en kiosk, er ikke restaurantens service og arbeid ferdig der. Maten må også enten bringes til gjesten, eller så må gjesten hente den selv. Det er klart at for restauranten som allerede har selvbetjening, eller hvis restauranten har mangel på ansatte (som er et av de store problemene i HoReCa-bransjen for tiden), så vil restauranten ev. konvertere helt eller delvis til selvbetjening.

Og det er her mange restauranter ikke kan se hvordan en bestilling i en selvbetjent kiosk kan kombineres med at gjestene må hente maten selv, for hvordan får gjesten beskjed om at maten er klar til henting? Noen vil kanskje mene at en stor digital skjerm som samlenummeret vises på kan være en løsning. Men dette er ofte forbundet med kø foran skjermen, og dermed får du igjen en situasjon hvor gjesten blir misfornøyd med å måtte stå i kø.

Andre løper ut med maten hvis de har tid, men problemet er ofte at man må finne ut hvor gjesten sitter, og det kan innebære å rope ut i rommet hvilken rett man skal ha med. Det er nok ingen av gjestene eller ansatte som synes det er hyggelig å rope og skrike.

Det er faktisk noen personsøkersystemer som kan hjelpe med disse kioskselvbetjeningssituasjonene, uansett om du vil gå tom med maten eller du vil la gjesten hente den selv.

Hvis du må gå ut med maten, er et personsøker-gjestelokaliseringssystem gunstig. Dette kalles også ofte et tabletracker system. I prinsippet er det en personsøker som gjesten får utdelt i kiosken og som de tar til bords. Ute på kjøkkenet eller bak disken kan personalet på en skjerm se hvor gjesten sitter og kan ta med maten til det bordet.

Selbstbedienungskioske

 

Løsninger

https://discoversystems.no/produkter/bordsporingssystem/

Løsningen for et system hvor gjesten henter maten selv kan være et ganske ordinært pagersystem, hvor gjesten får utlevert en brikke sammen med sin bestillingslapp i kiosken. Når maten er klar, gis et signal fra kjøkkenet eller disken til pager som vil blinke, pipe eller vibrere. Enkelt og greit.

https://discoversystems.no/produkter/brikkesystem/

En alternativ løsning for kiosker er å bruke bestilling av QR-koder på bordene. Her bestiller gjesten maten ved å skanne en QR-kode som gir dem en meny og en bestillingsmulighet (og i noen systemer også betalingsmulighet). Generelt kan kjøkkenet da se hvor gjesten sitter og kan levere maten til respektive bord når den er klar.

https://discoversystems.no/produkter/ordertable/

Det mange restauranter ikke vet er at man også kan bruke QR-bestilling med selvbetjening, og la gjesten hente maten selv. I disse tilfellene er bordet utstyrt med QR-koden og et stasjonært display der det er en pager. Gjesten får beskjed via appen om at når pager / brikke i det stasjonære displayet på bordet blinker og piper, er maten klar for henting. Dette sparer naturligvis driftspersonalet for mye tid, som så kan brukes til noe annet.

https://discoversystems.no/meny-qr-kode-i-restauranter-kan-ogsaa-brukes-til-selvbetjening/

Kontakt oss for gode råd om hvordan du kan hjelpe dine ansatte og få fornøyde gjester. Vi har tross alt over 20 års erfaring med dette.

Discover Systems Logo